Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 813 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

6 tips voor een betere nachtrust

Maandag 10 april 2017 - Lorenzo

Voldoende rust is voor ieder mens belangrijk. De meeste studenten zijn in de studieperiode volop bezig met leren, werken en wellicht sporten. Het is belangrijk dat je genoeg energie en slaap hebt gehad om deze inspanningen uit te kunnen voeren. Door alle stress die vrijkomt tijdens het studeren is dat soms niet altijd even makkelijk.

Hieronder vind je aan aantal tips die jou helpen beter in slaap te komen. Met deze tips kun je in ieder geval zorgen voor genoeg slaap!

1. Probeer op vaste tijden naar bed te gaan en sta op vaste tijden op

Waarom? Op deze manier ontwikkel je een vast slaappatroon. Wanneer je op vaste tijden gaat slapen en op vaste tijden weer opstaat ontwikkel je een soort biologische klok. Wanneer het dan tijd is om te gaan slapen zal je merken dat je ook sneller in slaap valt. Tevens zal het vroege opstaan s ’ochtends ook makkelijker worden wanneer je steeds op dezelfde tijd opstaat!

2. Vermijd koffie na 15:00 uur

Het is algemeen bekend dat koffie cafe´ne bevat. Cafe´ne is een oppeppende stof die in kleine hoeveelheden, concentratie en prestatie bevorderd werkt en tevens de vermoeidheid verdrijft. Cafe´ne blijft zo’n 8 uur lang in je bloed. Wanneer je om 15:00 uur je laatste kop koffie drinkt dan zit de cafe´ne tot zo’n 23:00 in je bloed. Alle cafe´ne die je na 15:00 uur drinkt zal dus een nadelig effect hebben op de slaap.

3. Verduister je kamer

Melatonine staat ook wel bekend als het “slaaphormoon”, en zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Als het s ’avonds donker wordt gaat je pijnappelklier melatonine aanmaken. Vaak gebeurt dit rond een uurtje of 8. Om deze klier te stimuleren is het verstandig om je kamer te verduisteren zodat je lichaam kan beginnen met het aanmaken van melatonine!

4. Gebruik je slaapkamer alleen om te slapen

Probeer je kamer echt alleen te gebruiken om te slapen. Wanneer je ook series kijkt, facebookt, leert op bed etc, dan zien jouw hersenen je bed niet meer als plek om te slapen. Klinkt erg psychologisch, maar probeer het maar eens uit, het werkt echt!

5. Eet niet vlak voor het slapen gaan

Vlak voor het slapen eten is ook een afrader! Het eten van bijvoorbeeld suikerrijk voedsel stimuleert de aanmaak van insuline. Insuline houdt op haar beurt jou weer wakker! Mocht je vlak voor het slapen gaan toch trek krijgen en wat willen eten, dan is het verstandiger om te kiezen voor wat kleiner voedsel wat rijk is aan bijvoorbeeld eiwitten. Denk aan hierbij aan kwark.

6. Sport niet vlak voor het slapen gaan

áWellicht klinkt deze tip een tikkeltje tegenstrijd, omdat je zou denken dat je van sporten moe wordt. Uiteraard wordt je van een inspannende dag moe. Zeer actief sporten voor het slapen gaan is echter een afrader. Je lichaam moet namelijk eerst ontspannen voordat het kan gaan slapen en ook de lichaamstemperatuur moet op peil zijn. Sporten voor het slapen gaan verstoort dit proces en zorgt ervoor dat je moeilijker inslaapt.