Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 695 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

Ben jij de geschikte kandidaat? Facebook beslist..

Woensdag 30 april 2014 - Sanne Hofman

We weten natuurlijk allang dat werkgevers niet alleen de sollicitatiebrief en het cv bekijken van een sollicitant, nee, de kandidaat wordt vaak uitvoerig op Google opgezocht en er wordt goed gekeken naar de profielen van de kandidaat op verschillende social media netwerken. Belachelijk, vinden de meesten. Toch blijkt dat het Facebookprofiel een erg goed beeld schets over iemands persoonlijkheid.

Uit recent onderzoek blijkt dat het inderdaad handig is om het Facebookprofiel van een sollicitant door te spitten. Werkgevers krijgen zo een goed beeld van een kandidaat. Uit het onderzoek van de Amerikaanse Society for Industrial and Organizational Psychology, gedaan door onderzoekers Katelyn Cavanaugh en Richard Landers, blijkt dat een Facebook profiel meer over iemands persoonlijkheid vertelt dan een professionele persoonlijkheidstest.


Onderzoek
De hoofvraag van het onderzoek luidde als volgt: ‘In hoeverre kunnen de Facebookaccounts van sollicitanten het toekomstige succes op de werkvloer voorspellen?’.

Voor het onderzoek lieten de onderzoekers 146 studenten met een bijbaan een persoonlijkheidstest maken en vroegen daarna bij de werkgevers van de studenten hoe goed de studenten functioneren op de werkvloer. Ondertussen onderzochten getrainde Facebook observatoren de profielen van de studenten. Zij focusten zich vooral op karaktereigenschappen die op de werkvloer belangrijk zijn.


Facebook betrouwbaarder
Uiteindelijk bleek dat de omschrijvingen die de Facebook observatoren van de studenten maakten veel dichter in de buurt kwamen bij wat de werkgevers over de studenten te vertellen hadden dan de uitslagen van de persoonlijkheidstesten die de studenten hadden ingevuld. De onderzoekers vonden dit geen verrassend resultaat.

“Dit komt onder andere doordat de Facebookaccounts informatie hebben over een lange periode, terwijl een persoonlijkheidstest slechts een moment opname is.” aldus de onderzoekers.


Aanvulling
De onderzoekers zijn niet van mening dat werkgevers de persoonlijkheidstest volledig aan de kant moeten schuiven en alleen nog maar de Facebookaccounts van kandidaten moeten observeren. “Het maakt de werkgever namelijk gevoeliger voor de aanklacht dat ze zich tijdens de sollicitatieprocedure schuldig hebben gemaakt aan discriminatie (bijvoorbeeld dat ze op Facebook hebben gezien dat iemand homo is). De Facebookinformatie kunnen werkgevers beter gebruiken als handige aanvulling op de persoonlijkheidstest.” vertellen de onderzoekers.


Bron: NRC
 


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle