Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 693 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Columns

Nieuwsberichten | Persberichten

Ga voor een gezonde werkdag!

Dinsdag 3 juni 2014 - Sanne Hofman

Een normale werkdag kan er voor iedereen heel anders uitzien. De één is veel op pad, de ander zit heel de dag in de auto en weer een ander zit heel de dag op kantoor achter een computerscherm. Veel werknemers klagen over te weinig beweging en ongezonde dagen (met betrekking tot voedsel, en dan vooral het snoepen) op de werkvloer. Toch bestaan er tientallen trucjes om een werkdag iets gezonder te maken. Wij zetten ze voor je op een rijtje!

Om voor een gezonde werkdag te zorgen is het natuurlijk belangrijk dat je soms even een wandelingetje maakt en niet teveel snoept, zeker niet als je bijna niet in beweging bent de rest van de dag. Wat misschien wel het belangrijkste punt is voor een gezonde werkdag, is een goed ritme. Begin de dag goed en sluit de dag ook zeker goed af. Als je je in grote lijnen aan dit schema houdt, zorg je er al voor dat de werkdagen een stuk gezonder worden.


07:00
Begin de dag goed en actief. Doe bijvoorbeeld aan sport in de ochtend om lekker en gezond wakker te worden. Dit betekend natuurlijk niet dat je ’s ochtends meteen een uur naar de sportschool moet gaan, maar pak bijvoorbeeld een keer de fiets naar je werk of naar de trein of loop een groter rondje met de hond ’s ochtends.


07:45
Kleed je comfortabel aan. Denk bijvoorbeeld aan lekker zittende schoenen en een niet te zware tas. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met comfortabele schoenen en/of kleren veel meer bewegen tijdens het werk dan mensen met oncomfortabele schoenen en/of kleding.


08:00
Eet een goed ontbijt dat goed vult, bijvoorbeeld met veel proteïnen. Op die manier heb je voor de ochtend genoeg energie en kan je een tijdje vooruit. Door een goed ontbijt heb je ook de rest van de dag veel minder de neiging om te snoepen.


08:30
Luister naar muziek. Dit zorgt voor ontspanning en verminderd de stresshormonen.


09:30
Strek even de benen, vooral als je een baan hebt waarbij je heel de dag zit. Loop even een rondje in of rondom het kantoor en strek je lekker uit. Dit is goed voor de bloedsomloop en voor de spieren.


10:00
Als je een baan hebt waarbij je veel aan het bellen bent, ga dan eens staan tijdens de telefoongesprekken. Op deze manier verbrand je meer calorieën en blijft de bloedsomloop goed.


12:00
Tijd voor de lunch! Eet niet aan je bureau maar zoek een plek waar je even kunt ontspannen en kunt genieten van je eten. Focus je op het eten en denk even niet aan het werk. Neem lekker de tijd om even op te laden.


15:00
Neem weer even een korte pauze om de benen te strekken en te bewegen. Ga bijvoorbeeld even bij het raam staan en zorg voor ontspanning. Op deze manier zijn je ogen ook even verlost van het computerscherm.


21:00
Ga op tijd naar bed en zorg voor een goede nachtrust. Leg je mobiele telefoon, laptop of tablet aan de kant. Deze gadgets zorgen er namelijk voor dat de hersenen niet goed rusten voor het slapen gaan en dat kan ervoor zorgen dat je langer wakker ligt in de nacht.


Bron: Intermediair
 


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle