Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 690 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

Happy World Sleep Day!

Vrijdag 18 maart 2016 - Gianna

Vandaag is de dag dat we iets mogen vieren wat we allemaal graag doen: slapen! Het is namelijk World Sleep Day vandaag. Dit wordt elk jaar op de laatste vrijdag voordat de lente begint gevierd.

Deze dag gaat niet alleen om het slapen alleen, maar vooral om aandacht te vragen voor slaapstoornissen. Heb jij daar ook last van? Maak dan gebruik van de vele handige tips die vandaag worden gegeven. Alle feiten en fabels worden op een rijtje gezet.

Er zijn veel beweringen over hoe je het beste in slaap kan komen. Psycholoog en slaapexpert Karin van Rijn is werkzaam bij het Slaapcentrum MCH-Bronovo in Den Haag. Over de volgende stellingen geeft ze haar mening: Zijn ze waar of niet waar?

Een plant in je kamer doet je nachtrust goed
Dit is niet waar. Er zijn over dit onderwerp nog geen onderzoeken bekend waaruit moet blijken dat planten helpen bij een goede nachtrust, aldus Van Rijn.

Naakt slapen is beter dan in een pyjama
Ook niet waar. Dit heeft vooral te maken met persoonlijke voorkeur van iemand. Het is vooral belangrijk dat de temperatuur in je slaapkamer ronde 16 of 17 graden is.

Vermijd douchen zeker 1,5 uur voor het slapen gaan
Dit is waar. Doordat je gaat douchen wordt je lichaam weer warm en je lichaamstemperatuur moet juist dalen voordat je gaat slapen. Het is daarom handig dat je 1,5 uur voordat je gaat slapen gedoucht bent. Ook als je sport ’s avonds is het handig om1,5uur voordat je gaat slapen hiermee klaar te zijn.

Warme melk en een banaan werken slaapverwekkend
Gedeeltelijk waar. Het werkt deels omdat je een ritueel ’s avonds toepast voordat je gaat slapen en je lichaam op die manier weet dat je gaat slapen. Je lichaam wordt als het ware getraind om tot rust te komen. In melk en banaan zit wel een aminozuur dat helpt om te slapen, maar dit gaat om zo’n kleine hoeveelheid dat je er niks van merkt.

Als je ligt te woelen in bed, moet je eruit.
Dit is waar. Je kan het beste uit bed gaan wanneer je ligt te woelen. Probeer wel gewoon even rustig te gaan zitten i.p.v. andere dingen te gaan doen als tv kijken. Zo krijgt je lichaam nog de kans om in slaap te komen.  

Haal gemiste nachtslaap in met een powernap overdag.
Gedeeltelijk waar. Alleen bij goede slapers kan het helpen, bij slechte slapers kan het juist averechts werken wanneer ze ’s avonds weer moeten slapen.

Minstens acht uur slaap per nacht is voor iedereen het beste.
Dit is niet waar. Ook dit hangt van de persoon zelf af. Van Rijn raadt aan om in ieder geval niet minder dan 6uur te slapen.

 

Bron: metronieuws.nl


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle