Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 750 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

Hoe schrijf ik een goede motivatiebrief?

Woensdag 12 april 2017 - Lorenzo

Een goede motivatiebrief schrijven voor een bepaalde vacature is voor velen een lastige taak. Je wilt opvallen maar tevens een correcte en aantrekkelijke motivatie schrijven. Het doel van een motivatiebrief is natuurlijk om de aandacht van de lezer vast te pakken en te houden, om vervolgens uitgenodigd te worden voor een gesprek. Het schrijven van een brief die alle bovenstaande elementen bevat blijkt in de praktijk een lastige opgave. Hoe schrijf ik nou een goede motivatiebrief?

Er is geen ideale motivatiebrief

Wat je moet weten is dat er geen ideale motivatiebrief bestaat. Dit is tevens de eerste en meest gemaakte fout. Met ongenoegen merken wij dat men dezelfde motivatiebrief gebruikt voor verschillende vacatures. Dit kan absoluut niet, zelfs wanneer de vacatures erg op elkaar lijken.

Waarom? Een motivatiebrief schrijf je omdat je denkt dat jij goed bij de vacature en het bedrijf denkt te passen. Omdat vacatures van verschillende bedrijven komen kunnen de motivatiebrieven dus ook niet hetzelfde zijn, elk bedrijf is immers anders. Bedrijven verschillen van elkaar in missie, visie maar ook in gevraagde kwaliteiten voor een bepaalde functie. Een motivatiebrief schrijf je vaak naar aanleiding van een vacature. Daar geen vacatures precies hetzelfde zijn kan een motivatiebrief dus ook niet precies hetzelfde zijn.

Steeds weer een nieuwe motivatiebrief schrijven klinkt moeilijk en tijdrovend, maar hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het je af zal gaan.

Hanteer structuur

Wat je in ieder geval kunt doen is eenzelfde structuur aanhouden. Een veel gebruikte structuur bij het schrijven van een goede motivatiebrief is het AIDA-model. AIDA staat voor: Attention, Interest Desire, en Action.

Bovenstaande punten zijn precies wat je wilt bereiken wanneer je een motivatiebrief schrijft. De lezer moet namelijk geattendeerd (attention) worden op je competenties en moet geïnteresseerd (Interest) raken in jou als kandidaat voor de vacature. Je wilt dat de lezer na het lezen van de brief graag kennis (Desire) zou willen maken met degene achter de brief en, als allerbelangrijkste, je wilt dat de lezer actie onderneemt en je uitnodigt (Action) voor een gesprek.

Attention (trek de aandacht)

Hoe doe je dit? Eigenlijk is dit heel simpel. Zorg ervoor dat je motivatiebrief er netjes en aantrekkelijk uitziet. Dit betekent niet dat je al je paint en photoshop skills uit de kast moet toveren, maar bijvoorbeeld een kleine pasfoto rechts bovenin de pagina maakt al een wereld van verschil. Zorg tevens voor een nette lay-out. Maak dus gebruik van alinea’s! Een ellenlange tekst schrikt immers af en leest niet prettig.

Interest (wek interesse)

Je brief ziet er goed uit en heeft de aandacht getrokken, dat was stap 1. Nu moet je ervoor zorgen dat ook je geschreven tekst interesse wekt.

Een interesse wekkende tekst bedenken blijkt in de praktijk erg lastig, en dat is het ook wel. Probeer echter ‘out of the box’ te denken. Een veel gehoorde openingszin is de volgende: “Naar aanleiding van uw vacature wil ik mijn interesse kenbaar maken in…”. Op zich is er niets mis met deze openingszin. Hij is immers netjes en correct. Bedenk je echter dat deze zin  door het gros van de sollicitanten gebruikt wordt en deze zal jou niet laten opvallen tussen de grote stapel van motivatiebrieven.

Wat werkt dan wel? Probeer origineel en pakkend te zijn. Hoe klinkt de volgende zin? "Sinds de start van mijn universitaire opleiding Rechten weet ik dat ik koppels zo goed mogelijk wil helpen met hun scheiding. Daarom is de functie 'Advocaat Familierecht' bij uw organisatie mij op het lijf geschreven." Pakkend toch? Het straalt zelfvertrouwen uit en laat gelijk zien waarom jij bij die organisatie aan de slag wilt.

Desire (Overtuig dat jij perfect past in het vacatureprofiel)

Met bovenstaande voorbeeldzin heb je de eerste stap richting ‘desire’ als gezet. Hoe gaan we dit verder aanpakken? Door clichés te vermijden en voorbeelden in te zetten.

Daar we net als zeiden dat het gros van de mensen dezelfde openingszin gebruikt, zal ook het gros van de mensen dezelfde cliches gebruiken om zichzelf te profileren. “Ik heb geen 9-tot-5-mentaliteit”, “Ik ben flexibel”, “Ik heb doorzettingsvermogen”, “Ik laat me het kaas niet van mijn brood eten”, “Ik ben een harde werker”. Herken je deze clichés? Stop met deze te gebruiken! Waarom? Je valt er totaal niet mee op. Tevens kan iedereen over zichzelf zeggen dat hij/zij flexibel is, een harde werker en doorzettingsvermogen heeft.

Hoe kun je dan bepaalde kwaliteiten bewijzen? Door voorbeelden te gebruiken! Mijd de clichés en gebruik liever voorbeelden die duidelijk maken waarom jij geen 9-tot-5-mentaliteit hebt of gebruik een voorbeeld waarin jij hebt aangetoond een doorzetter te zijn. Buiten dat voorbeelden veel beter werken en opvallender zijn, kan een potentiele werkgever deze ook controleren bij een referentie.

 Action (Gebruik activerende taal en mik op een gesprek)

Wanneer jij denkt dat je aan het einde komt van je brief en een potentiele werkgever hebt kunnen interesseren en overtuigen met jouw motivatiebrief, wordt het tijd om de brief op een correcte wijze af te sluiten. Dit doe je met een aanzet tot actie. Vermeld dat je graag op gesprek wilt komen om de potentiele werkgever in een persoonlijk gesprek te overtuigen van jouw toegevoegde waarde en kwaliteiten.

Tuurlijk zal het gros van de mensen eenzelfde afsluitende zin gebruiken. Wanneer je echter creatief bent geweest in het Interest en Desire stuk, dan maakt dit niet zo veel uit. Mocht je een creatieve afsluitende zin kunnen bedenken, schroom dan niet deze te gebruiken!

Tot slot

Nu je weet dat je een duidelijke structuur kunt gebruiken in een sollicitatiebrief is het tijd om aan de slag te gaan. Tuurlijk kan het zijn dat je in het begin nog moeite hebt om een creatieve brief te schrijven, solliciteren gaat immers niet altijd over rozen. Onthoud wel dat ook in dit geval geldt: Oefening baart kunst. Om antwoord te geven op de vraag van het artikel “Hoe schrijf ik een goede motivatiebrief?” --> Hanteer structuur!