Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 696 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

Kooktips voor studenten

Maandag 9 september 2013 - Sharon Kardjo

De zomervakantie is voorbij en het nieuwe schooljaar is alweer begonnen. Dit betekent dat er weer veel studenten op zichzelf zijn gaan wonen. Studenten moeten het nu zonder de kookkunsten van papa en mama doen. Gelukkig zijn er een heleboel tips voor studenten om snel, goedkoop en gezond te kunnen eten.

Ouders zijn bang dat hun kinderen alleen maar ongezonde dingen gaan eten. Het is belangrijk dat tijdens het studentenleven nog steeds gezond gegeten wordt en daar zijn een aantal regels voor:

1 Groenten en fruit
Je leest het overal dat je genoeg groenten en fruit moet eten, maar toch niet iedereen houdt zich hieraan.  Groenten en fruit eten verkleint het risico op hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker. De vezels zorgen ook nog voor een goede darmwerking en spijsvertering.
Eet genoeg groente per dag (400 gram) en probeer zo veel mogelijk te variëren.  Het maakt niet uit of je voor verse groente, diepvries of groente uit blik kiest. Eet hiernaast ook  twee stuks fruit op een dag. Belangrijk is dat je niet meer dan één stuk fruit op een dag vervangt voor een glas vruchtensap.

2 Makkelijke groenten
Wat je als student beter niet kan doen, als je niet lang in de keuken wilt staan is sperziebonen of spruiten kopen. Het neemt veel tijd in beslag. Je kunt natuurlijk wel voorgesneden sperziebonen kopen, maar het nadeel hiervan is de prijs. Ideale groenten zijn verse spinazie en snijbonen. Je pakt een pannetje, giet er wat olijfolie in, laat het opwarmen, doe de spinazie er in, lekker doorroeren en na drie is het minuten klaar.

3 Afwisseling
Zorg ervoor dat je voldoende afwisseling hebt. Eet niet iedere dag aardappels, maar vervang dit bijvoorbeeld door rijst, pasta of puree. Schep ongeveer 200-250 gram op, dit zijn ongeveer 4/5 opscheplepels.

4 Geen kant-en-klaarmaaltijden
Kies net voor kant-en-klaarmaaltijden, want deze zijn altijd voorbewerkt waardoor ze alles behalve gezond zijn. Een groot nadeel is dat het best prijzig is, terwijl je het zelf ook eenvoudig en voor weinig geld kan maken.

5 Grootschalig koken
Veel studenten die uit huis gaan, wonen samen met andere studenten. Het is dus makkelijk en voordelig om grotere maaltijden te maken die langer houdbaar zijn. Kook bijvoorbeeld pasta voor twee dagen. Dit kun je namelijk voor een paar dagen bewaren in de koelkast. Heb je iets te veel pasta gekookt? Geen probleem, invriezen is ook een goede optie.

Trefwoorden: Studenten Tips Geld Besparen

Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle