Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 827 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

Lange powernaps zijn slecht voor de gezondheid

Dinsdag 11 april 2017 - Lorenzo

Ken je dat gevoel? Je zit op school/werk, het is een uur of 2 en je begint een beetje in te kakken. Even een powernap doen? Maak deze niet te lang! Hoe moe je je ook voelt, een lange powernap doen is niet zon goed idee als je denkt. Helaas maar waar namelijk: Lange powernaps zijn schadelijk voor de gezondheid!

Dat het slecht is voor de gezondheid klinkt erg raar. Te weinig slaap is namelijk slecht voor je gezondheid en tevens voor je concentratie op werk. Een powernap is een goede manier om gezond en energiek te blijven, maar een t lange powernap is dus niet goed.

Voordelen van een powernap

Allereerst; waar is een powernap eigenlijk goed voor? Naar powernaps zijn de laatste aantal jaren ontzettend veel onderzoeken gedaan. Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat het houden van een powernap het stressniveau verlaagt en de productiviteit verhoogt. Een langer dutje, zeg een dutje van een uur, herstelt je hersencapaciteit zodat je beter in staat bent om nieuwe informatie op te slaan. Echter, wat blijkt nou.. Een dutje van een uur of langer is helemaal zo gezond nog niet!

Waarom is een te lange powernap schadelijk?

Onderzoekers van de universiteit van Tokio onderzochten 300.000 mensen. Tijdens dit onderzoek moesten de deelnemende mensen meerdere powernaps doen.

Uit dit onderzoek is gebleken dat powernaps die langer dan 40 minuten duren schadelijk zijn voor je gezondheid. Dit vergroot namelijk de kans op diabetes en het metabool syndroom. Het eerst genoemde is een aandoening waar overtollig vet rond de taille, verhoogde bloeddruk en hoge cholesterolniveau door ontstaan.

Een powernap van 90 minuten of langer vergroot de kans op diabetes 2 zelfs met 50%. Dit zijn natuurlijk ernstige risico's voor je gezondheid en daarom is het erg belangrijk om de wekker te zetten voordat je begint aan je powernap.

Wat is dan wel de ideale powernap?

Wanneer je echt moe bent en energie nodig hebt, is een korte powernap aan te raden. De korte powernaps zorgen wel voor een energieboost en het is daarom ook niet erg als je overdag 20 tot 30 minuten slaapt.

Voor een snelle herstart en een nieuwe dosis alertheid is 10-30 minuten dus genoeg. Ben je toe aan een dutje langer dan 10-30 minuten, dan kun je beter s ’avonds wat vroeger naar bed gaan en op die manier bijslapen ;)