Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 696 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

Tijdsbesteding voor jongeren

Dinsdag 27 september 2016 - Gast

Veel jongeren ervaren tegenwoordig een chronisch tekort aan vrije tijd. Door school, huiswerk, bijbanen, trainingen en andere verplichtingen komen ze onvoldoende toe aan ontspanning. Daarom hier enkele tips om je tijd beter te besteden.

Naast slapen, eten, verzorging, school en huishouding blijft er voor jongeren gemiddeld bijna zeven uur over voor vrije tijd, zo blijkt uit cijfers van het SCP. Theoretisch gezien lijkt het dus wel mee te vallen met dat vrijetijdstekort. Hoe kan het dan dat de ervaring in de praktijk zo anders is? Dat heeft vooral te maken met hoe jongeren hun vrije tijd inrichten. Men wil vaak zoveel mogelijk dingen afhandelen en combineren, waardoor vrije tijd een te stressvolle periode wordt. Ook zijn jongeren overdag vaak te moe om hun vrije tijd in te vullen met leuke dingen. Dat kan te wijten zijn aan de toenemende populariteit van films en series op Netflix of Popcorn Time. Die zorgen vaak voor gebroken nachten. Onderzoek toont aan dat jongeren die vaak en lang naar schermen van tv’s of smartphones kijken, slechter slapen. Hierdoor wordt vrije tijd ook vaak besteed door het doen van dutjes en dus niet door het doen van echt leuke dingen.

Beter slapen
Een goede nachtrust is dus essentieel om je (vrije) tijd goed te kunnen besteden. Daarom is het verstandig om voor het slapen gaan geen gebruik te maken van schermen als televisies, tablets en smartphones. Beter is het om te lezen. Vermijd ook cafe´ne houdende dranken als koffie of energiedrankjes. Drink liever kruidenthee. Ook een warm bad helpt enorm om in slaap te vallen. Vooral de Jacuzzi staat hierom bekend. Het water in deze baden ligt gemiddeld op een temperatuur van 38 graden en deze warmte zorgt ervoor dat het hele lichaam ontspant. Met een ontspannen lichaam lukt het ons beter om ook mentaal te ontspannen. Daardoor val je sneller en dieper in slaap en wordt je de volgende dag fitter wakker. Dit helpt om je tijd beter te besteden.


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle