Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 727 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

Tips voor betere werkprestaties

Dinsdag 1 maart 2016 - Gianna

Heb je altijd moeite met het volledig presteren naar de mogelijkheden die je hebt? Dit kan onder andere komen door alle afleidingen en storende invloeden.

Niet getreurd want hier zijn tien handige tips om beter te kunnen denken. Deze tips zijn onder andere afkomstig van neurowetenschappelijke studies en Steelcase.

1. Bepaal uw doel
Zorg altijd voor een goede afbakening van resultaat en tijd. Dit houdt in dat je de taken en meetings altijd een begin- en eindpunt moet geven. Het zorgt ervoor dat je beter kunt denken en je hersenen optimaal gebruik maken van de beschikbare bronnen.

2. Kijk naar buiten
Het klinkt gek, maar probeer tussendoor bijvoorbeeld even naar buiten te kijken. Hierdoor laat je je hersenen onbewust nadenken over bepaalde problemen en tegelijkertijd kunnen ze zich ook nog eens ontspannen. Door je gedachtes te laten afdwalen ontstaan juist de meeste ideeŽn .

3. To-do list
Een to-do list is een heel goed middel om motivatie te creŽren. Het zorgt er namelijk voor dat je hersenen positieve feedback ontvangen wanneer je iets van je lijstje af kan strepen. Dit zorgt voor een stimulans en verminderd ook weer stress.

4. In het hier en nu denken
In het hier en nu denken, ook wel mindfulnes, is de beste manier om de hersenen te trainen. Het zorgt voor gerichte gedachtes en hogere prestaties.

5. Take a break
Neem voldoende pauzes om je hersenen wat rust te geven, want ook die worden moe. Het opstellen van doelstellingen die in een kort tijdsbestek kunnen worden behaald kan hierbij ook helpen.

6. Kom dichterbij
Zorg ervoor dat je altijd in de buurt bent van mensen, hulpmiddelen en bronnen die je nodig hebt om ideeŽn te kunnen realiseren. Zo worden je sensoren beter gestimuleerd.

7. Zorg voor beweging
Zorg tussendoor voor beweging, want te lang stilzitten beÔnvloed je concentratievermogen. Bewegen zorgt ervoor dat je zaken beter kan onthouden, het denken in concepten en het leren van nieuwe dingen.

8. Stop met multitasken
Bij multitasken schakelt je brein continu tussen verschillende taken, wat er voor zorgt dat je in de loop van de tijd slechter in staat bent om prioriteiten te kunnen stellen.

9. Praat tegen jezelf
Het praten tegen jezelf, computer of telefoon zorgt ervoor om je gedachten helder te krijgen en los te komen van zaken die afleiden van wat je moet doen.

10. Slaap
Zorg altijd voor een goede nachtrust, dit heeft namelijk invloed op je focus en concentratie. Slecht slapen zorgt er dus voor dat je minder goed kan nadenken.

Bron: managersonline.nl