Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 686 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

Werknemers vaak ontslagen door onhandigheid met social media

Maandag 24 maart 2014 - Sanne Hofman

Het gebruik van social media leidt erg vaak tot arbeidsconflicten. Uit onderzoek van juridisch dienstverlener DAS blijkt dat 10 procent van de gevallen ‘ontslag op staande voet’ komt door onhandig gebruik van social media door de werknemers.

Vaak worden er binnen bedrijven weinig duidelijke afspraken gemaakt met betrekking tot social media. Veel werknemers gaan onhandig om met social media en bedenken vaak niet van te voren wat zij tweeten of posten op Facebook. Het lijkt erop dat weinig werknemers doorhebben dat hun baas de berichten op social media ook kan lezen en dat zij hierdoor zelfs ontslagen kunnen worden.

Arbeidsconflicten over social media komen helaas nog te vaak voor. Denk bijvoorbeeld aan het delen van bedrijfsgevoelige informatie, het ziekmelden en vervolgens iets leuks gaan doen en het uitschelden van de baas. Zulke ‘domme’ social media updates lijden erg vaak tot ontslag op staande voet.


Eerder gebeurd
Niet erg lang geleden werd het bericht van een Albert Heijn medewerkster op Facebook een erg grote hit. “Ik heb me net ziek gemeld. Nu lekker shoppen met mijn moeder in Amsterdam!” vertelde zij aan heel de wereld via Facebook. Ook haar baas las dit berichtje en reageerde op de status update. Ontslag op staande voet was het gevolg.

Een andere post op Facebook van een caissière leidde ook tot ontslag op staande voet. Zij schreef op haar tijdlijn: “Elke dag moet ik het oude vlees naar voren halen in het schap, zodat het eindelijk een keer verkocht wordt. Lekker bedrijf zijn wij.” Ook niet heel erg slim…


Voorkomen
Er moet toch een oplossing zijn om de arbeidsconflicten over social media te verminderen? Pascal Besselink van DAS denkt van wel: “Er zijn genoeg conflicten die het gevolg zijn van onduidelijke afspraken over het gebruik van social media. Wat mag je bijvoorbeeld vertellen over de onderneming? Mag je klanten toevoegen aan je LinkedIn-netwerk? Ondernemers hebben vaak niet eens een social mediaprotocol opgesteld en als er wel een protocol is, dan zijn de regels vaak achterhaald. Dit leidt onnodig tot conflicten tussen werkgevers en werknemers. Afspraken over wat werknemers kunnen delen op social media platforms worden ten onrechte niet gemaakt.”

Het maken van duidelijke afspraken over social media kan een hoop ellende voorkomen volgens Besselink. “Ik adviseer dan ook in ieder geval duidelijke afspraken te maken over het noemen van de bedrijfsnaam en ook wie op sociale media namens het werk mag spreken. Daarnaast moet van tijd tot tijd duidelijk worden gemaakt dat alles wat je op Twitter, Facebook en LinkedIn zegt, de werkgever imagoschade kan berokkenen. Want dat blijkt dus niet altijd even duidelijk op het netvlies te staan.”

Ook de werkgever zelf heeft veel baat bij goede afspraken en regels met betrekking tot social media. Direct ontslag is namelijk niet altijd terecht als er onduidelijke afspraken zijn.


Bron: Metro
 


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle