Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 687 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Columns

Nieuwsberichten | Persberichten

Zo ga je om met kritiek!

Dinsdag 18 maart 2014 - Sanne Hofman

Iedereen heeft op de werkvloer wel eens te maken met kritiek van collega’s of van de werkgever. Het is voor velen een kunst om deze kritiek positief op te vatten en om er niet gedemotiveerd door te raken. Door deze tips te gebruiken zal je zien dat het steeds beter lukt om het positieve van de kritiek in te zien. Omgaan met kritiek en feedback gaat uiteindelijk steeds gemakkelijker!

Als werknemer ontvang je meestal feedback en kritiek tijdens de functioneringsgesprekken. Deze gesprekken zijn bedoelt als motivatie en als leer punt, om ervoor te zorgen dat werknemers kunnen groeien. Vaak worden werknemers door de kritiek die zij krijgen alleen maar gedemotiveerd en onzeker. Het tegenovergestelde van het doel van het gesprek wordt dus bereikt.


Hoe komt dit?
Hoe komt het toch dat veel mensen zo’n afkeer hebben voor kritiek? Veel wetenschappers en onderzoekers zeggen dat de afkeer van kritiek voort komt uit de menselijke basisbehoefte om geaccepteerd te worden door, en geliefd te zijn bij, anderen. Kritiek en feedback laat mensen denken dat het niet helemaal goed is zoals ze nu zijn. Vooral perfectionistische en prestatiegerichte mensen kunnen vaak minder goed omgaan met kritiek.


Tips
Het is belangrijk dat je als werknemers kritiek positief leert op te vatten en beter leert te incasseren. Met deze tips lukt het vaker om kritiek niet meer te zien als een bedreiging maar juist als een hulpmiddel.

-    Ten eerste is een open en positieve houding erg belangrijk. zorg dat je open staat voor kritiek en feedback, anders heerst er van te voren al een gespannen sfeer. Laat zien dat je bereidt bent om dingen te leren en om te groeien.
-    Luister goed naar de kritiek. Laat zien dat je geďnteresseerd bent en geef de persoon die jou kritiek geeft de kans om een punt te maken. Luister echt goed naar de ander en kijk of de kritiek ook echt klopt. Bekijk de situatie vanuit het oogpunt van de ander.
-    Gebruik de kritiek als hulpmiddel. Als je de kritiek ziet als motivatie kan je er alleen maar beter van worden. Stel vragen en vraag om duidelijkheid van de ander. Zie de kritiek als een leervolle ervaring.
-    Ga niet meteen in de aanval. Zie de kritiek niet als een aanval op jou als persoon. Het gaat vaak om een handeling of om gedrag. Dit is aan te passen.   
-    Veralgemeen de kritiek niet. De kritiek omvat maar een aantal punten, niet alles wat je doet is slecht. Er zijn genoeg positieve punten. Vergeet die niet!
-    Vergeet ook niet dat je niet alles perfect kunt doen. Je kunt het niet iedereen naar hun zin maken. Aan jezelf denken is ook erg belangrijk. Ieder heeft zijn of haar eigen kwaliteiten.
-    Wees de ander dankbaar voor het geven van de kritiek. De kritiek of feedback die je hebt gekregen kan altijd nog van pas komen. Wat vaak wordt vergeten is dat het ook niet altijd even makkelijk is om kritiek te geven. Bedankt de persoon dus altijd voor zijn of haar input.
 


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle