Op Zoekbijbaan.nl kun je direct zoeken in 645 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale bijbaan en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Zoekbijbaan.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns

Fit blijven tijdens jouw kantoorbaan. 7 oefeningen!

Vrijdag 21 april 2017 - Lorenzo

Een kantoorbaan. Werk waarbij je nagenoeg 8 uur lang op dezelfde plek zit. Weinig inspannend en eigenlijk is het algemeen bekend dat een kantoorbaan niet erg goed voor de gezondheid is. Daar het vaak funest voor de houding is, kom je (zonder te sporten) tijdens een kantoorbaan ook te weinig aan bewegen toe. In Amerika stellen ze tegenwoordig zelfs dat zitten het nieuwe roken is. Feit blijft dat veel mensen toch wel elke dag naar kantoor moeten.

Voor wie toch een beetje wil bewegen op het werk hebben wij een aantal goede oefeningen opgezocht. Oefeningen om je spieren te trainen die je lekker efficiënt vanachter je bureau kunt doen!

1. Beweeg naar het werk toe

Wanneer je weet dat je de hele dag op kantoor moet vertoeven en dus 8 uur lang stil moet zitten, is het belangrijk dat je rondom je kantoor dag zo veel mogelijk probeert te bewegen. Als je de mogelijkheid hebt, ga dan bijvoorbeeld met de fiets naar het werk of naar de plaats waar je het openbaar vervoer gebruikt. Door te fietsen pak je s‘ochtends toch weer even die lichamelijke activiteit mee.

2. Beweeg ook op het werk

Probeer ook op het werk lekker een beetje te bewegen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het geregeld halen van koffie voor je collega’s. Je pakt op die manier toch weer wat meters. Tevens is af en toe even lopen goed voor de concentratie. Je bloedsomloop gaat wat sneller waardoor zuurstof sneller bij je hersenen komt.

Probeer (als deze aanwezig is) ook zo veel mogelijk de trap te pakken i.p.v. de roltrap of de lift!

3. Billenknijpen

Nu komen we bij de echte “achter het bureau oefeningen”. Wellicht de bekendste oefening voor op kantoor is het billenknijpen. Knijp die billen even goed samen en houd dat zo’n 10 seconden vast, ontspan vervolgens weer 10 seconden. Doe dit een keer of 5 s’ochtends en een keer of 5 s’middags. Wellicht zullen je collega’s je een beetje op en neer zien bewegen :)

4. Buikspier kwartier

Gelukkig hoef je deze oefening geen kwartier lang te doen. Toch kun je je buikspieren effectief trainen vanachter je bureau! Hoe? Ga rechtop je bureaustoel zitten. Strek vervolgens je beide benen recht vooruit en til ze een halve meter van de grond. Beweeg dan je benen langzaam op en neer. Dit hoeven maar korte bewegingen te zijn (denk aan 20cm naar beneden en vervolgens weer 20cm omhoog).

Beweeg je benen een keer of 10 op en neer en herhaal deze oefening een keer of 4. Je zult er waarschijnlijk geen sixpack van krijgen, maar je zet wel een stap in de goede richting!

5. Tapdansen.

Heb je in een straal van een aantal meters geen collega’s om je heen? Of heb je collega’s die zich niet zo snel irriteren? Laat dan de tapdanser in je los. Zet een muziekje op en stap lekker met je voeten mee op de maat. Klinkt gek, maar deze activiteit werkt ook prima!

6. Hef de benen

De oefening is ook easy peasy. Zet je benen in 90 graden op de grond. Til vervolgens je voeten zo’n 20cm omhoog zodat je bovenbenen niet meer het zitvlak van je stoel raken. Probeer dit zo’n 30 seconden vol te houden en geef jezelf daarna weer 30 seconden rust. Herhaal dit een keer of 10 en je zult gegarandeerd je beenspieren voelen.

7. Uitrekken.

Een echte oefening is dit niet, maar het voelt wel fijn en je spieren worden er wat losser van. Rek je geregeld even uit.

Tot slot

Bovenstaande oefeningen zijn een aantal oefeningen die je toch een beetje fit houden op kantoor, maar die er voor je collega’s niet gek uitzien. Natuurlijk is het verstandig om 2 tot 3 keer in de week lekker te gaan sporten, maar deze oefeningen zorgen in ieder geval voor een beetje lichamelijke activiteit op het werk.

Heb jij nog een goede oefening voor op kantoor? Laat het ons weten!