4.215 bijbanen op middelbaar, MBO, HBO en WO niveau.




Meld je gratis aan

en vind sneller jouw bijbaan!

Maak je profiel aan


Zoek jouw bijbaan

Uitgebreid zoeken

Nieuwsberichten

PersberichtenColumns


Het nut van beoordelingsgesprekken op de werkvloer

Woensdag 20 december 2017 - Yvo

Beoordelingsgesprekken zijn elk jaar weer een onderdeel van de verhouding tussen manager en werknemer op de werkvloer. Maar na onderzoek van Kilian Wawoe docent aan de Vrije Universiteit van Amsterdam is dit niet nodig en is het veel handiger om werknemers constant met elkaar en de manager te laten praten over hoe het ging in dat jaar. Dit zou bevorderlijk zijn voor de intrinsieke motivatie en het presteren van de werknemers.

‘’Mensen hebben een natuurlijke neiging om beter te worden. Ze handelen en achteraf praten ze over hoe iets ging. Dit staat in schril contrast met bepalen wat je wil gaan doen in januari en in december gaan kijken hoe het ging’’, vertelt Wawoe aan Nu.nl 
 
Onderzoek 
 
Met mensen willen graag beter worden bedoelt Wawoe dat mensen het ergens zeker fijn vinden als hun baas tegen ze zegt hoe ze sommige werkzaamheden beter kunnen aanpakken. Wawoe baseert zijn conclusies op basis van eerder wetenschappelijk onderzoek en eigen onderzoek op de werkvloer. Zo blijkt dat werknemers en managers gefrustreerd raken van het traditionele beoordelingsgesprek. Ook zouden bijvoorbeeld mannen structureel hogere beoordelingen krijgen dan vrouwen.
 
Coaching
 
Werknemers hebben dus liever een goede coaching door het hele jaar heen dan dat ze een beoordelingsgesprek krijgen. Kijk daarbij bijvoorbeeld eens naar de hoeveelheid expertise binnen het bedrijf op alle gebieden. Als die niet aanwezig is huur dan die expertise in. Ook is het belangrijk dat je mensen prosociaal beloond en dit door het team zelf laat kiezen. Zij kunnen dan iemand aanwijzen die volgens hen een beloning binnen het team hoort te krijgen. 
Up-to-date blijven in deze situatie is belangrijk en daar hoort volgens Wawoe het afschaffen van het beoordelingsgesprek bij. ‘’ Dit gaat morgen niet meteen worden overgenomen maar we krijgen een tekort aan personeel. Daarom moeten we de mensen up-to-date houden’’, concludeert Wawoe. 
 
Bron: https://www.nu.nl/ondernemen/5050892/werknemers-hebben-natuurlijke-neiging-beter-worden.html